ورزشکاران در کانادا - موسسه حقوقی و مهاجرتی دادآور نسیم مهر

ورزشکاران در کانادا

blank

مهاجرت ورزشکاران به کانادا

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ اداره مهاجرت کانادا به پارلمان این کشور، پذیرش مهاجر در کانادا به ویژه نیروی کار متخصص برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ روندی فزاینده خواهد داشت و در این بین متقاضیانی که بتوانند افسر مهاجرت را قانع کنند در صورت مهاجرت به این کشور قادر خواهند بود از طریق خود اشتغالی Self-employed هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند، شانس بسیار بالایی برای پذیرش خواهند داشت. برای مهاجرت به کانادا روش‌ها و برنامه‌های متنوعی وجود دارد، برنامه‌هایی که هر یک، شرایط و مزیت‌های خاص خود را دارند و برای طیفی از متقاضیان مناسب خواهند بود. یکی از این روش‌ها روش خود اشتغالی فدرال یا Self-employed Persons است. روشی که هم در سطح استانی و هم در سطح فدرال ارائه می‌شود و بر اساس آن ۳ گروه شغلی (دست اندرکاران امور هنری، دست اندرکاران امور ورزشی و کشاورزان) می‌توانند در صورت تطبیق شرایط لازم، برای دریافت اقامت کانادا اقدام نمایند.

ویزای ورزشی کانادا

به چه کسی ورزشکار خود اشتغال گفته می‌شود؟

بر اساس قوانین مهاجرت کانادا (بند ۱ ماده ۸۸ آیین‌نامه مهاجرت کانادا موسوم به IRPR) ورزشکار خود اشتغال به فردی اطلاق می‌شود که دست کم طی ۵ سال پیش از ارائه مدارک درخواست اقامت به اداره مهاجرت کانادا، یکی از شرایط ذیل را دارا بوده‌ باشد:

    1. حداقل دو سال کامل سابقه فعالیت ورزشی در کشور محل اقامت
    1. حد اقل دو سال کامل سابقه فعالیت ورزشی در سطح بین المللی
    1. حداقل یک سال کامل فعالیت ورزشی داخلی بعلاوه حداقل یک سال کامل فعالیت ورزشی در سطح بین‌المللی (مجموعا دو سال)

 

ه یک نکته بسیار مهم در مسیر اخذ ویزای کانادا برای ورزشکاران باید توجه داشت و آن اینکه متقاضی چنین ویزایی باید بتواند افسر مهاجرت را قانع کند که در صورت موافقت با درخواست وی و پس از ورود به کانادا، همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه ورزشی به شکل خویش فرما ادامه خواهد داد.

 

مشاغل ورزشی در کانادا کدامند؟

همانطور که در پست قبلی اشاره شد؛ مرجع رسیدگی به مساله نیروی کار و تدوین قوانین و ضوابط مربوط به این عرصه در کانادا، سازمان منابع انسانی و گسترش مهارت‌های کانادا موسوم به HRSDC است. طبقه بندی مشاغل در کانادا به NOC یا National Occupational Classifications شهرت دارد و یکی از مهمترین وظایف HRSDC یا Human Resources and Skills Development Canada است. هر دسته از مشاغل در کانادا دارای کدی چهار رقمی هستند . مشاغل مربوط به فعالیت‌های ورزشی نیز هر یک کد چهار رقمی مخصوص به خود دارند که در ذیل تمامی مشاغل ورزشی برای قهرمانان و دست اندرکاران امور ورزشی در کانادا را مشاهده می‌کنید:

    1. ۵۲۵۱ قهرمانان ورزشی
    1. ۵۲۵۲ مربیان ورزشی
    1. ۵۲۵۳ مسؤولان ورزشی و داوران
    1. ۵۲۵۴ مدیران برنامه و مدرسان فعالیت های تفریحی، ورزشی و تندرسی

البته باید توجه داشت چهار گروه شغلی فهرست شده در بالا تنها برای اطلاع متقاضیان است و صرف قرار گرفتن در یکی از دسته بندی‌های فوق به معنی واجد شرایط بودن برای مهاجرت نخواهد بود. به طور کلی برای مهاجرت در هر یک از رشته های فوق باید به صورت خوداشتغال در داخل و یا در سطح بین المللی فعالیت داشته باشید. برای مثال اگر فردی داور کشتی است اما در استخدام فدراسیون کشتی باشد و از این سازمان دولتی حقوق ماهیانه دریافت کند، برای برنامه خوداشتغالی فدرال واجد شرایط محسوب نمی‌شود.

اما اگر همین داور کشتی دو یا چند سال در فهرست داوران بین‌المللی FILA قرار گرفته باشد‌ و از طرف این فدراسیون برای قضاوت مسابقات بین‌المللی و یا داخلی انتخاب و حق داوری دریافت کند، مشمول برنامه خوداشتغالی برای مهاجرت به کانادا خواهد بود. البته شرط دیگر این است که این داور با همین حق داوری هزینه‌های زندگی خود را تامین کند و بتواند و بخواهد در کانادا نیز به این حرفه ادامه دهد.

ست اندرکاران امور ورزشی خوداشتغال می‌بایست برای دریافت ویزای کانادا دارای سه شرط باشند. شرایط دریافت ویزای ورزشکارن کانادا بر اساس اولویت فهرست شده‌اند:

    1. اثبات فعالیت خوداشتغال طی دو سال گذشته و اینکه بعد از دریافت ویزای ورزشکاران کانادا به فعالیت خود به صورت خود اشتغال ادامه خواهند داد
    1. کسب حداقل ۳۵ امتیاز
    1. ممنوع الورود نبودن به کانادا

بدیهی است ورزشکار و یا دست اندرکار امور ورزشی که هر یک از سه شرط بالا را نداشته باشد، قادر نخواهد بود از طریق برنامه خوداشتغالی فدرال برای مهاجرت به کانادا اقدام نماید.

امتیاز بندی برای ویزای ورزشکاران کانادا

یکی از موارد ضروری و بسیار مهم برای اخذ ویزای ورزشکاران کانادا کسب حداقل ۳۵ امتیاز است. این امتیاز بندی بر اساس پنج مولفه سابقه کار، تحصیلات، سن، تطبیق پذیری با محیط و آشنایی به زبان انگلیسی تعریف می شود. نحوه امتیاز بندی مشاغل ورزشی برای ویزای ورزشکاران کانادا به شرح زیر است:

    1. سابقه کار تا ۳۵ امتیاز
    1. تحصیلات تا ۲۵ امتیاز
    1. سن تا ۱۰ امتیاز
    1. آشنایی با زبان انگلیسی یا فرانسه تا ۲۴ امتیاز
    1. سازگاری با محیط تا ۶ امتیاز

تفاوت امتیاز بندی برای ویزای ورزشکاران کانادا با ویزای هنرمندان در این است که آیتم سن به فاکتورهای امتیاز دهی اضافه شده که طبعا بدلیل حیطه مرتبط با ورزش، امری طبیعی است. از سوی دیگر اگر متقاضی ویزای خود اشتغالی کانادا تمامی ۵ سال پیش از درخواست این نوع ویزا سابقه خوداشتغالی ورزشی داشته باشد حداقل ۳۵ امتیاز لازم را بدست آورده و عملا نیازی به امتیازات سایر موارد نخواهد داشت.

برای اشنایی بیشتر و مهاجرت قانونی به کانادا هم اکنون درخواست مشاوره خود را در سایت ثبت کنید.

هلدینگ دادینلی

blank
تحصیل رایگان در  آلمان
blank
برندهای معروف در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

فناوری اطلاعات آرون : طراحی سایت و سئو
طراحی سایت و سئو
دفتر خدمات حقوقی مهاجرت ایرانیان به سوئد
blank
فهرست