نظام رایج پناهندگی در اروپا - موسسه حقوقی و مهاجرتی دادآور نسیم مهر

نظام رایج پناهندگی در اروپا

بدون دیدگاه
پناهندگی

پناهندگی از مواردیه که تنها به افرادی خاص اعطا میشه. افرادی که از آزارها و شکنجه ها و یا آسیب های جدی در وطنشون خسته شده اند و به یک حمایت بین المللی نیازمندند.پناهندگی از حقوق اساسی بشر بشمار میرود.اعطای آن هم به فرد نیازمند،یک الزام بین المللی شمرده میشود که اولین بار در سال 1951 میلادی در کنوانسیون ژنو درباره ی حمایت از پناهنده ها مطرح شد. در مناطق مرز باز و حرکت آزادِ اتحادیه اروپا،کشورها ارزشهای بنیادین مشابهی را به اشتراک میگذارند و ایالتها نیازمندِ برخورداری از رویکردی مشترک برای تضمین ارائه ی بالاترین استانداردها در حفاظت و حمایت از پناهجویان، هستند.لازم است که پروسه های پناه دادن به پناهجویان در سراسر اروپا در آنِ واحد منصفانه و موثر واقع شوند و هیچگونه سوء استفاده و سوء نیتی قابل نفوذ به این مراحل نباشد.  این نکته را هم در ذهن داشته باشید که کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهد شده اند که  سیستم مشترک پناهندگی اروپایی را به اجرا دربیاورند.جریان پناهندگی،یک جریان ثابت نیست و بطور مساوی در سراسر اروپا توزیع نشده است.در ضمن ، پناهندگی از طریق بخت آزمایی امکان پذیر نیست.کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسئولیتی مشترک در پذیرش پناهجویان بصورتی عزتمند دارند، و در همه ی مواردسعی دارند تا از برخورد منصفانه و رسیدگی به پرونده های آنها با معیارهای یکنواخت اطمینان حاصل کنند.

از سال 1999،بر روی طرح ایجاد نظام پناهندگی رایج اروپا(CEAS) کار کرده است و چارچوب قانونگذاری فعلی را بهبود بخشیده است.

بین سالهای 1999 و 2005 چندین مقیاس قانونی هماهنگ سازی رایج با رعایت حداقل استانداردها برای پناهندگی مورد پذیرش قرار گرفت.مهمترین آنها هم تقویت همبستگی مالی با ایجاد بنیاد پناهندگی اروپا بود.

پناهندگی

در حال حاضر، اتحادیه اروپا بر سر قوانین جدیدی به توافق رسیده است که رعایت استانداردهای بالا و همکاری بهتر در زمینه ی رسیدگی به امور پناهجویان را در هرنقطه از منطقه ی تحت پوشش اتحادیه اروپا را سرلوجه ی تعهدات خود قرار دهد.بطور خلاصه مشروحی از این توافقات را برای شما می آوریم:

دستورالعمل اصلاح شده ی رویه ی پناهندگی

این دستورالعمل به متقاضی پناهندگی کمک می کند تا در شرایطی منصفانه،تصمیم گیری سریعتر و بهتری داشته باشد.پناهجویانِ با نیازهای ویژه ، حمایتهای لازم را برای بیان ادعایشان دریافت خواهند کرد ، و بطور خاص ، حمایتهای بیشتری از افراد زیر سن قانونی و افراد شکنجه دیده خواهد شد.

دستورالعمل اصلاح شده ی شرایط پذیرش

این دستورالعمل تضمین می کند که  موارد انسانی همچون ارائه ی مسکن به متقاضی پناهندگی در سراسر منطقه ی تحت پوشش  اتحادیه اروپا رعایت میشود و حقوق اساسی افراد مربوطه به طور کامل ادا خواهد شد. همچنین تضمین میکند که مساله ی بازداشت صرفاً اقدامی است که بعنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می گیرد.

دستورالعمل اصلاح شده ی تایید صلاحیت

این دستورالعمل زمینه های اعطای حمایت بین المللی از پناهجو را روشن کرده و به متقاضی پناهندگی کمک میکند تا بتواند تصمیم استوارتری را در این باره اتخاذ کند. همچنین این دستورالعمل دستیابی به حقوق و اقدامات ادغام شده برای ذینفعان حمایت بین المللی را بهبود بخشیده  است.

پناهندگی

آیین نامه ی اصلاح شده ی دوبلین

این آیین نامه حمایت از پناهجویان را در طی مراحل تعیین دولت مسئول به منظور بررسی درخواست پناهندگی تقویت کرده و قوانین حاکم بر روابط بین کشورها را به وضوح بیان میکند.بعلاوه، آیین نامه ی مذکور سیستمی برای شناسایی مشکلات اولیه در نظام های پناهندگی یا پذیرش ملی ایجاد کرده  سعی دارد تا  علل اصلی بروز مشکلات را قبل از پیدایش هرگونه بحرانی، کاملاً آگاهانه برطرف کند.

آیین نامه تجدید نظر شده ی EURODAC

این آیین نامه دسترسیِ پلیس به پایگاه داده های اتحادیه اروپا برای بهره مندی از  اثر انگشت پناهجویان را در شرایط کاملاً محدودی به منظور جلوگیری ، کشف یا تحقیق  نسبت به جنایتهای مهم ، مانند قتل یا  تروریسم ، امکان پذیر می سازد.

پیش از اینکه کسی بتواند پناهندگی دریافت کند،باید به عنوان پناهنده یا به عنوان  کسی که میتواند از حمایتهای  فرعی بهره ای ببرد، شناخته شود.

آیین نامه صلاحیت چیست؟

این آیین نامه که به سال 2011 بر می گردد،حداقل استانداردهای لازم را برای صلاحیت پناهنده ها و وضعیت اتباع کشورهای ثالث یا افراد بی تابعیت به عنوان پناهنده یا به عنوان افرادی که نیاز به دریافت حمایت های بین المللی دارند ،عنوان میکند.

آیین نامه ی احراز صلاحیت پناهندگی، معیارهای لازم را برای متقاضیان واجد شرایطِ پناهندگی و افرادی که مناسب دریافت حمایتها و کمک های جانبی هستند عنوان کرده است. این بخشنامه، مقررات و مفاد  مربوط به حمایت از پناهندگان و دریافت حقوقی همچون: اجازه اقامت ،برخورداری از مدارک سفر ، دسترسی به شغل مناسب، دسترسی به آموزش و پرورش،بهرهمندی از  رفاه اجتماعی و مراقبت های بهداشتی ، دسترسی به امکانات  اسکان ، دسترسی به مراکز ادغام ، و همچنین دریافت حمایتهای خاص برای کودکان و افراد آسیب پذیر را در اختیار فرد متقاضی پناهندگی میگذارد.

پناهندگی

نکته کلیدی:

این آیین نامه به افرادی که در کشور خود به هر دلیلی تحت آزار و شکنجه قرار گرفته و یا مجبور به فرار شده اند این اطمینان خاطر را میدهد که در سراسر اروپا به طور یکسان و با انصاف با آنها رفتار میشود. در

در ماه مارس 2017 ایتالیا اعلام کرده بود که دارندگان مدرک مسافرتی پناهندگی هنگام ورود به کشور ملزم به داشتن ویزای شینگن می باشند.پناهندگان باید از این موضوع  آگاه باشند که اگر از اعتبار مدرک مسافرتی آنها کمتر از شش ماه اعتبار باقی مانده باشد،ممکن است  بعضی از کشورها مانعی بر سر راه ورود آنها ایجاد کنند.

در سال 1999 اعضای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تا چارچوب و اساسنامه را برای سیاست پناهندگی اروپا مطرح کنند.در حالیکه این اقدام قانونگذاری بسیار مهم جلوه میکرد،ولی هنوز اهداف بیست سال پیشِ آنها به ثمر ننشسته بود.

روند پناهندگی:

پروسه ی پناهندگی،روندی است که توسط  بخش اجرا و تنظیم دستورالعمل رویه های پناهندگی به اجرا در میآید و همه ی کشورهای اروپایی ملزم به رعایت آن هستند بجز ایرلند،انگلستان،صربستان ، سوییس و ترکیه. این دستورالعمل شامل فرآیندهای اداری مختلفی برای بررسی درخواست حمایت بین المللی می باشد. فراتر از پروسه ی قانونی،اعمال شتاب کشورهای اروپایی،مرز و روندهای پذیرش، فرآیندهایی ویژه برای اجرای آیین نامه دوبلین موجود می باشد.

شخصی که متقاضی پناهندگی شده است ، باید در اسرع وقت به دنبال فرصتی مؤثر برای ارائه ی  درخواست پناهندگی  داشته باشد. ممكن است كشورهای  عضو اتحادیه اروپا درخواست كنند كه تقاضای پناهندگی “به صورت شخصی و  يا در يك مکان مشخص” از طرف فرد پناهجو ارائه شود.اینطور تلقی می شود که درخواست پناهندگی توسط پناهجو با یکبار فرم ارسال شده باشد و یا در مواردی که در قانون ملی پیش بینی شده، همچون یک گزارش رسمی به اطلاع مقامات ذیصلاح کشورهای  عضو  اتحادیه اروپا رسیده باشد .جاییکه متقاضی تقاضی پناهندگیش را ارائه نکند ، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی را بعنوان انصراف ضمنی و رها شده و یا تقاضایی دنبال نشده تلقی میکنند.به این معنا که متقاضی از پناهندگی خود منصرف شده و دیگر درخواست خود را پیگیری نمی خواهد بکند. بد نیست در اینجا توضیحی درباره ی کشورهای (AIDA)   بدهیم. آیدا، در واقع به “بانک اطلاعاتی پناهندگی” گفته می شود که پایگاه اطلاعاتی است که توسط شورای پناهندگی و تبعید اروپایی(ECRE) اداره میشود. این پایگاه داده ها شامل اطلاعاتی درباره ی فرآیندهای پناهندگی،شرایط پذیرش، بازداشت و محتوای حمایت های بین المللی در سراسر بیست  کشور عضو اتحادیه اروپا و سه کشور غیر عضو اتحادیه  یعنی سوییس ، صربستان و ترکیه می شود. هدف کلی این بانک اطلاعاتی را باید  کمک به بهبود سیاست ها و رویه های مربوط به پناهندگی در اروپا و بهبود وضعیت پناهجویان از طریق ارائه ی ابزارها و اطلاعات مناسب توسط مسئولین ذیربط دانست. برنامه ی از پیش طراحی شده ای که برای حمایت از تلاشهای وکلا و دادخواهی پناهنده ها، در سطوح ملی و اروپایی پیاده شده است. این اهداف توسط  آیدا از طریق فعالیتهای زیر به اجرا در می آید:

1.گزارشهای کشور

2.گزارشهای مقایسه ای

3.مقایسه کننده

4.بازدیدهای حقیقت یابی

5.جلسات قانونی

6.به روز رسانی های آماری

از میان 23 کشور عضو آیدا، تنها 7 کشور محدودیت زمانی برای ارائه ی درخواست پناهندگی در این کشورها را تعیین کرده اند: بلژیک ، قبرس ، اسپانیا ، فرانسه ، کرواسی ، ایرلند و صربستان. علاوه بر این ، بعضی از این کشورها پس از ورودِ پناهجو به خاک قلمروی آنان ، محدودیت زمانی برای ارائه ی درخواست پناهندگی آنها تعیین کرده اند. عواقب عدم تحقق این مهلت ها هم در هر کشوری  می تواند متفاوت باشد.بعنوان مثال، در بلژیک ، از مارس 2018 ، عدم اعمال درخواست حمایت بین المللی در مهلت 8 روزه ی تعیین شده توسط دولت،طبق قانون می تواند مِلاکی برای ریسک عدم پذیرش تلقی شود و یا حتی می تواند بر ارزیابی اعتبار ادعای پناهندگی فرد متقاضی تأثیر بگذارد.

در قبرس ، معمولاً تأخیر غیر منطقی در ارائه ی درخواست پناهندگی در طول  مهلت تعیین شده به عنوان نشانه عدم اعتبار متقاضی و یا رد تقاضای پناهندگی شخص در نظر گرفته می شود.

در عمل،همیشه پناهجویان در راه دستیابی به فرآیند پناهندگی و ثبت آن با موانعی چند روبرو میشوند.

پذیرش  پناهندگی را باید نوعی سیاست مهاجرتی دانست که توسط کشورهای اتحادیه اروپا همیشه  دنبال شده است.این سیاست  را باید شامل جابجایی پذیرش و اسکان پناهجویان و پردازش درخواست های پناهندگی آنها ، در مکان هایی در نزدیکی مرزهای اتحادیه اروپا یا کشورهای خارج از اتحادیه اروپا دانست.

پناهندگی

مساله ی اثر انگشت در پناهجویی:

اثر انگشت توصیف بیومتریک بی نظیری است که میتواند به شناسایی افراد خاصی کمک کند و آنها را با داده هایی که بالقوه توسط ایالت ورودی یا کشور عضو  اتحادیه اروپا ذخیره شده، مرتبط  سازد. برهمین اساس، اثر انگشت مهاجران و پناهجویان از طریق مراحل مختلف جمع آوری می شود.

کودکان نیز از این رویه مستثنا نیستند. سنی که اثر انگشت کودکان به هنگام ارائه ی درخواست پناهندگی باید ثبت شود متفاوت است. قانون پناهنده پذیری اتحادیه اروپا، بسته به درخواست مورد نظرِ متقاضی، آستانه های سنی مختلفی را تعیین می کند. به عنوان مثال برای درخواستهایی چون اجازه اقامت دائم ، ویزای شینگن و غیره. با این وجود ، از آنجایی که اثر انگشت با گذشت زمان تکامل می یابد ، مسئولان این امر نسبت به قابلیت اطمینان این روش در مورد کودکان شک دارند.

بهترین کشورها برای پناهندگی:

ما به شما آمار و ارقام کشورهای حمایت کننده ی پناهندگی و کشورهایی که زیاد میلی به پناهجو پذیری ندارند،ارائه میدهیم.در بین کشورهای اتحادیه اروپا ، اسپانیا با 13% مخالف پناهجو پذیری و 86% موافق و حامی پناهجو پذیری بهترین کشور برای پناهندگی بشمار میرود.بعد از آن به ترتیب : هلند،آلمان،سوئد،فرانسه، انگلیس،یونان،ایتالیا،لهستان و مجارستان قرار دارند.

این آمار در دیگر کشورهای غیر اروپایی به شرح زیر می باشد:

در ابتدا کشور مکزیک با 17% مخالف پناهجو پذیری و 79% موافق و حامی پناهجو پذیری در صدر جدول کشورهای حامی پناهنده ها قرار گرفته است. بعد از آن ، به ترتیب آمار بالاترین میزان علاقمندی به حمایت از پناهجویان ، کشورهای :کانادا، استرالیا ، آمریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی ، روسیه و در انتها اسرائیل قرار دارند.

توجه:

با همه ی این اوصاف باید متذکر شد که موسسه حقوقی دادآور نسیم مهر،هیچگونه خدمات مشاوره ای و وکالتی  در زمینه ی پناهندگی ارائه نمی دهد. در واقع باید گفت مشاوران این شرکت حقوقی مهاجرتی در کرج،هیچونه توصیه ای برای اخذ پناهندگی در کشورهای گوناگون به مراجعان محترم ندارند.از نظر مشاوران مهاجرتی موسسه دادآور نسیم مهر،بهترین راه برای مهاجرت همان راهکارهای اخذ اقامت در کشورهای دلخواه می باشد و پناهندگی به هیچ وجه راهکار توصیه شده ای نیست.

سوئد
روش های اخذ اقامت در سوئد
blank
مهاجرت به آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

فناوری اطلاعات آرون : طراحی سایت و سئو
طراحی سایت و سئو
دفتر خدمات حقوقی مهاجرت ایرانیان به سوئد
blank
فهرست