مهاجرت به اتریش- موسسه حقوقی و مهاجرتی دادآور نسیم مهر

همه چیز در مورد مهاجرت به کشور اتریش

مهاجرت به اتریش

مهاجرت به اتریش راه های مختلف اخذ اقامت اتریش و هر آنچه که باید در مورد نوع ویزای اتریش بدانید در این مقاله با رویکردی تخصصی و علمی به آن پرداخته شده است. مهاجرت به اتریش در سال های اخیر با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و علاقه مندان به مهاجرت به اتریش همواره با سوالاتی از جمله راه های مهاجرت به اتریش مواجه هستند؟ چگونه می توان اقامت دائم و تابعیت اتریش را دریافت کرد و هزینه های زندگی در اتریش چقدر است؟ این مقاله که توسط کارشناسان موسسه مشاوره دادآور نسیم مهر اتریش تهیه شده است به تمامی این سوالات و سایر سوالات مهم در مورد روش های مهاجرت به اتریش پاسخ می دهد. این روش ها را می توان به تحصیل در اتریش، کار در اتریش، سرمایه گذاری در اتریش و … خلاصه کرد. شما می توانید از طریق تماس تلفنی مشاوره رایگان دریافت کنید.

blank

مهاجرت به اتریش و شرایط عمومی آن

اگر شما هم قصد مهاجرت به اتریش را دارید، جالب است که کمی بیشتر با این کشور زیبا آشنا شوید. اتریش در اروپای مرکزی قرار دارد و با کشورهای اسلواکی، مجارستان، جمهوری چک، آلمان، لیختن اشتاین، سوئیس، ایتالیا و اسلوونی همسایه است. این دسترسی سریع و آسان به سایر کشورهای اروپایی نیز یکی از دلایل محبوبیت این کشور در بین مهاجران است. اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که به دلیل امنیت بالا، آموزش رایگان، فرصت های شغلی خوب، بیکاری کم و بسیاری فرصت های دیگر، سالانه تعداد زیادی مهاجر را به خود جذب می کند.

اقامت سرمایه گذاری اتریش

مهاجرت به اتریش از طریق کاریابی

یکی از راه های مهاجرت به اتریش اخذ ویزای کار اتریش می باشد. این روش به دلیل کم هزینه بودن و امکان اخذ ویزای کار در بین مهاجران بسیار محبوب است.

دو روش کلی برای درخواست ویزای کار در اتریش وجود دارد.

1- مهاجرت به اتریش از طریق دریافت پیشنهاد شغلی

یک فرد دارای تخصص می تواند مجوز کار و اقامت یک ساله در اتریش را دریافت کند. شرایط لازم برای این نوع ویزا داشتن یک پیشنهاد شغلی یا دعوت نامه از یک کارفرما در اتریش و حداقل مدرک لیسانس است.

 

برای این نوع ویزا، کارفرما باید برای این شغل به مدت 3 ماه در اتریش و 3 ماه در اتحادیه اروپا آگهی دهد و در صورت یافتن فردی برای این شغل، با توجه به این شرایط، شرایط را برای این کارشناس درخواست کند. برای دریافت این نوع ویزا بسیار سخت است. علاوه بر این، شما باید حداقل امتیاز لازم را از جدول امتیازدهی کسب کنید.

معیارهای واجد شرایط بودن مشاغل مورد نیاز رتبه بندی
فاکتورهای مورد نیاز حداکثر امتیاز 30
آموزش فنی و حرفه ای در زمینه مشاغل کم درآمد 20
واجد شرایط پذیرش در دانشگاه 25
تکمیل یک برنامه تحصیلی 3 ساله در موسسات آموزش عالی 30
سابقه کار در مشاغل کم درآمد حداکثر 20
هر سال در اتریش 2
مشغول بودن در اتریش در سال 4
مهارت های زبان آلمانی حداکثر 15
مهارت در زبان آلمانی در سطح A1 5
مهارت زبان آلمانی در سطح A2 10
مهارت زبان آلمانی در سطح B2 15
مهارت زبان انگلیسی حداکثر 10
مهارت زبان انگلیسی در سطح A2 5
مهارت زبان انگیسی در سطح B1 10
سن حداکثر 15
تا 30 سال 15
تا 40 سال 10
مجموع حداکثر امتیاز مجاز 90
حداقل امتیاز مورد نیاز 55

 

2- مهاجرت کاری به اتریش از طریق ویزای جستجوی کار

یکی دیگر از راه های دریافت ویزای کار اتریش، درخواست ویزای کار در اتریش است که مدت اعتبار آن ۶ ماه است و فرد برای اخذ این نوع ویزا باید نمره مورد نظر را کسب کند. از 100 امتیاز، متقاضی باید 70 امتیاز کسب کند و پس از موافقت اداره کار اتریش با این نوع ویزا، می تواند در اتریش اقامت کند. در این فرصت 6 ماهه می توانید به دنبال کار در اتریش باشید و در صورت یافتن شغل مرتبط با مدرک تحصیلی خود می توانید کارت قرمز و سفید اتریش که مجوز اقامت است دریافت کنید.

امتیاز موضوع
شرایط و مهارتهای خاص حداکثر 40 امتیاز
فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی 20
دارای مدرک لیسانس در رشته های ریاضی، علوم کامپیوتر، علوم پایه، فناوری 30
دارای مدرک دکترا 40
در رشته های مدیریت ارشد و داشتن بورس اوراق بهادار یا شرکت مورد تایید اتاق بازرگانی اتریش حقوق زیر را دریافت کرده است
از 50000 یورو تا 60000 یورو 20
از 60000 یورو تا 70000 یورو 25
بیش از 70000 یورو 30
فعالیت های تحقیقاتی و ثبت اختراع 20
جوایز علمی شناخته شده 20
تجربه کاری حداکثر 20 امتیاز
هر 1 سال سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی 20
6 ماه سابقه کار در اتریش 10
توانایی های زبانی حداکثر 10 امتیاز
مهارت های زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح A1 5
مهارت های زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح A2 10
سن حداکثر 20 امتیاز
تا 35 سال 20
تا 40 سال 15
تا 45 سال 10
مطالعه در اتریش حداکثر 10 امتیاز
دیپلم در اتریش 5
لیسانس در اتریش 10
حداکثر امتیاز مجاز 100
حداقل امتیاز مورد نیاز 70

با این دو روش می توانید کارت قرمز و سفید اتریش را دریافت کنید و پس از 4 سال کار در اتریش و پرداخت مالیات، اقامت دائم اتریش را دریافت کنید. برای اطلاع از وضعیت اشتغال در اتریش و بازار کار اتریش، نمودار زیر به بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری در اتریش در سال های اخیر می پردازد.

مهاجرت تحصیلی به اتریش

از دیگر راه های مهاجرت به اتریش می توان به تحصیل در اتریش و اخذ ویزای تحصیلی اتریش اشاره کرد. این کشور یکی از کشورهای اروپایی است که دانشجویان بین المللی این امکان را دارند که به صورت رایگان در دانشگاه های آن تحصیل کنند. امکان تحصیل رایگان در اتریش در کنار کیفیت بالای آموزشی و سطح رفاه اجتماعی، اتریش را به مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی از سراسر جهان تبدیل کرده است.

 

اگر در کنکور سراسری ایران در رشته تحصیلی خود در دانشگاه دولتی پذیرفته شده باشید و یا در مقطع بالاتر تحصیل کنید، می توانید در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی اتریش تحصیل کنید. پذیرش در سپتامبر و فوریه باز است. البته شرایط دوره های پزشکی و هنر در دانشگاه های مختلف اتریش متفاوت است و نیاز به آزمون ورودی دارد. 8 تا 16 هفته برای اخذ پذیرش در اتریش و 4 تا 6 هفته برای اعلام نتایج پذیرش در آن کشور زمان لازم است. اکثر رشته های تحصیلی در دانشگاه های رایگان اتریش به زبان آلمانی ارائه می شوند و متقاضیان باید به زبان آلمانی مسلط باشند و مدرک C1 آلمانی داشته باشند، البته متقاضیان باید مدرک و دوره های A2 آلمانی را ارائه دهند. برای رسیدن به سطح C1 در دوره زبان اتریش شرکت کنید. همچنین دانشجویان با توجه به مدرک تحصیلی خود مجاز به کار پاره وقت در طول هفته هستند که می تواند بخشی از هزینه های زندگی را پوشش دهد.

پس از فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه های اتریش، می توانید مجوز کار در اتریش را دریافت کنید. به مدت 1 سال به شما فرصت جستجوی کار در اتریش داده می شود و در صورت یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود می توانید کارت اقامت قرمز و سفید اتریش را دریافت کنید و از این طریق اقامت دائم و سپس تابعیت اتریش را دریافت کنید.

blank

مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری

راه دیگر مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری در اتریش می باشد. انواع مختلفی از سرمایه گذاری در اتریش وجود دارد، بنابراین شما می توانید بهترین را برای خود انتخاب کنید. اتریش یکی از کشورهایی است که امنیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد و با توجه به رشد اقتصادی مثبت خود توانسته است سرمایه گذاران خارجی را جذب کند. به طور خاص، روش‌های سرمایه‌گذاری اتریشی نسبت به روش‌های سرمایه‌گذاری اتریشی کمتر و ساده‌تر از همتایان خود در بریتانیا و کانادا هستند. بهترین روش های سرمایه گذاری در اتریش در زیر توضیح داده شده است.

blank

سرمایه گذاری در اتریش از طریق استارتاپ

برای مهاجرت به اتریش از طریق ثبت استارتاپ، باید به چیزی غیرعادی دست پیدا کنید. ایده شما یا باید کاملا جدید باشد یا باید ایده های خود را در اتریش بهبود بخشیده باشید. برای ثبت شرکت به این روش باید حداقل 50000 یورو برای سرمایه اولیه شرکت سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، شما باید حداقل 50 امتیاز از جدول امتیاز کسب کنید. جدول زیر نحوه امتیاز دهی را نشان می دهد.

blank

اقامت خود حمایتی در اتریش

اقامت خود حمایتی اتریش اگرچه معمولا در دسته سرمایه گذاری قرار می گیرد اما در این روش نیازی به سرمایه گذاری و انتقال سرمایه گذاری در اتریش ندارید. در واقع، شما فقط باید ثابت کنید که در کشور خود یک فرد ثروتمند هستید و می توانید از خود حمایت کنید. به این ترتیب باید برای هر یک از اعضای خانواده 22000 یورو (به ارز دولتی) در حساب بانکی داشته باشید و نشان دهید که بین 2500 تا 3500 یورو در ماه درآمد دارید. تمامی این مبالغ باید در حساب بانکی شخصی شما در ایران باشد و نیازی به انتقال سرمایه ندارید. بدیهی است که در روش پشتیبانی خود اجازه کار در اتریش را نخواهید داشت، اما می توانید صاحب یک کسب و کار یا ملک در اتریش شوید.

blank

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت

یکی از بهترین راه های مهاجرت به اتریش ثبت شرکت در اتریش و کاریابی می باشد. با ثبت شرکت در اتریش به تنهایی قادر به اقامت در اتریش نخواهید بود. اما به روشی که موسسه حقوقی ملک پور به تازگی معرفی کرده است، می توانید با ثبت شرکت کارت قرمز و سفید یا اتحادیه اروپا دریافت کنید. این روش محدود به اتریش نیست، بلکه اتریش یکی از کشورهای ایده آل برای درخواست اقامت از طریق شرکت می باشد. به این ترتیب شما در اتریش شرکت ثبت می کنید و همسر خود را در شرکت استخدام می کنید. با ثبت شرکت به شما اقامت داده نمی شود اما همسر شما با دریافت پیشنهاد شغلی و استخدام در شرکت اتریشی شما ویزای کار دریافت می کند. سایر اعضای خانواده نیز به عنوان همراه ویزا دریافت می کنند و شما مجاز به کار تمام وقت خواهید بود. به این ترتیب اگر حداقل 4200 یورو به همسرتان پرداخت کنید، همسرتان می تواند کارت آبی دریافت کند. با کارت آبی، می توانید پس از یک سال در هر کشور اتحادیه اروپا کار و زندگی کنید.

اقامت سرمایه گذاری اتریش

مهاجرت به اتریش و اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند

یکی از راه های شهروندی برخی کشورها تولد در آن کشور است. اما این قاعده در همه کشورها صدق نمی کند، به این معنی که تولد در قلمرو همه کشورها منجر به اعطای تابعیت به فرزند متولد شده نمی شود. به طور کلی نظام اعطای تابعیت بر اساس محل تولد در کشورها بر اساس دو حق خون یا خاک است. در حق خون، تابعیت شخص بر اساس تابعیت پدر و مادر است، اما در حق خاک، تابعیت فرد به محل تولد فرد برمی گردد. قانون اساسی اتریش مبتنی بر حق خون است.

 

طبق قانون تابعیت اتریش، فرزندی که از مادری اتریشی متولد می شود، به طور خودکار تابعیت اتریش را کسب می کند. در صورتی که والدین متاهل و تنها پدر اتریشی باشند، تابعیت به طور خودکار اعطا می شود. اما اگر پدر و مادر متاهل نباشند و تنها پدر شهروند اتریش باشد، پدر باید ظرف 8 هفته پس از تولد اعلام کند که فرزند متعلق به اوست و از سوی دادگاه حقوقی به او تابعیت اعطا خواهد شد.

اگر فرزندی که از والدین اتریشی و غیر اتریشی متولد می شود به طور خودکار توسط والدین غیر اتریشی تابعیت خود را دریافت کند، کودک دارای تابعیت دوگانه است. طبق قوانین اتریش، تابعیت مضاعف تا بزرگسالی ممنوع نیست، اما پس از رسیدن به سن قانونی، فرد باید تصمیم بگیرد که کدام تابعیت را حفظ کند.

لازم به ذکر است که تابعیت اتریش هم از پدر و هم از مادر به فرزند می رسد و اگر فرزندی در خارج از اتریش از والدین اتریشی متولد شود، همچنان اتریشی محسوب می شود. اتریش نیز مبدأ زمین را در تقسیم بندی می پذیرد و در مواردی مانند نامشخص بودن والدین کودک یا تابعیت والدین کودک، فرزند متولد شده در قلمرو آن کشور تابعیت اتریش را کسب می کند.

blank

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

اگر با یک شهروند اتریشی ازدواج کنید، اقامت اتریش به شما اعطا می شود. سن ازدواج در اتریش 18 سال است، اما اگر یکی از زوجین بین 16 تا 18 سال باشد، می تواند با اجازه قیم یا ولی خود این کار را انجام دهد. در صورت ازدواج با یک شهروند اتریشی، از همان ابتدا به فرد تابعیت داده نمی شود. پس از 6 سال ازدواج و در صورت معتبر بودن ازدواج، فرد می تواند برای تابعیت اتریش اقدام کند. در این مدت فرد باید حداقل 5 سال در اتریش سکونت داشته باشد و با همسر خود در خانه زندگی کرده باشد. ضمناً برای اخذ تابعیت اتریش شرایط دیگری مانند تسلط به زبان آلمانی، قبولی در آزمون تابعیت اتریش، نداشتن سابقه کیفری، تمکن مالی و … الزامی است. همچنین اگر یک سال از ازدواج آنها گذشته باشد می توانند پس از 4 سال دیگر تابعیت دریافت کنند و یا اگر دو سال یا بیشتر از ازدواج آنها گذشته باشد پس از 3 سال اقامت در اتریش می توانند برای تابعیت اتریش اقدام کنند.

blank

مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت از طریق پناهندگی

پناهنده شخصی است که در کشور خود به دلایل مذهبی، نژادی، سیاسی یا سایر دلایل آسیب دیده و مجبور به ترک کشور شده است. حقوق پناهندگان شامل مسکن، غذا، پوشاک، بیمه درمانی و غیره است. همچنین یک پرداخت هفتگی حدود 10 یورو به پناهندگان در  اتریش وجود دارد. درخواست پناهندگی پناهجویان پس از تکمیل مراحل پناهندگی در ایستگاه پلیس اتریش تایید یا رد خواهد شد. رسیدگی به پناهجویان تا دو سال طول می کشد. با توجه به شرایط نامناسب زندگی در کمپ های پناهندگی، بیماری ها و خطرات فراوان و آسیب های مالی، جسمی و روحی، این روش به شما عزیزان توصیه نمی شود.

blank

مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت از طریق ویزای هنری

ویزای هنرمندان اتریش خدماتی جدید از موسسه حقوقی ملک پور می باشد که هنرمندان عزیز در صورت داشتن شرایط لازم می توانند از طریق آن اقامت اتریش را اخذ نمایند. شرایط لازم برای اخذ ویزای هنری اتریش این است که هنرمند باید سابقه هنری ثابت در یکی از شاخه های هنری داشته باشد و یا با یک شرکت یا موسسه هنری قرارداد کار هنری داشته باشد و همچنین دارای درآمد ماهانه 2 تا 3 هزار یورو باشد. . . فردی که بتواند این اقامت را دریافت کند باید در زمینه هنر در اتریش فعالیت خود را ادامه دهد. این موضوع به مدت 2 سال توسط دولت اتریش بررسی می شود. همچنین به آنها ویزای سیار اعطا می شود و همسر هنرمند اجازه کار تمام وقت در اتریش را خواهد داشت و فرزندانش تحصیل رایگان خواهند داشت. این اقامت پس از 5 سال می تواند منجر به اقامت دائم و سپس تابعیت اتریش شود.

blank

مهاجرت به اتریش و هزینه های زندگی در اتریش

البته یکی از مواردی که قبل از مهاجرت به اتریش باید مورد توجه قرار گیرد هزینه زندگی در اتریش است. با توجه به اینکه سبک زندگی و الگوی مصرف مردم بسیار متفاوت است و قیمت ها در شهرهای مختلف اتریش متفاوت است، نمی توان مبلغ ثابتی را به عنوان هزینه زندگی در اتریش تعریف کرد. بنابراین هزینه های ذکر شده در این قسمت به طور متوسط محاسبه می شود و ممکن است شما بسته به سبک زندگی خود بیشتر یا کمتر از این مقدار داشته باشید. صرف نظر از اجاره بها، زندگی در وین، پایتخت اتریش، برای یک خانواده چهار نفره به طور متوسط 2600 یورو در ماه هزینه دارد و یک فرد مجرد بدون اجاره خانه در وین حدود 700 یورو در ماه هزینه دارد.

blank

مهاجرت به اتریش و قوانین شهروندی اتریش

بسیاری از افراد ممکن است بخواهند برای شهروندی اتریش به اتریش مهاجرت کنند. در این مقاله که با تلاش کارشناسان موسسه حقوقی ملک پور تهیه شده است تمامی روش های مهاجرت به اتریش شرح داده شده است. تمامی روش های فوق می تواند منجر به اخذ تابعیت و پاسپورت اتریش شود. با این حال، در هیچ یک از روش های فوق (به جز روش های تولد، برای کودکان با والدین اتریشی) فرد بلافاصله تابعیت اتریش را دریافت نمی کند و باید برای مدت معینی در اتریش زندگی کند. همچنین توجه داشته باشید که نمی توانید مستقیماً از طریق ویزای تحصیلی تابعیت اتریش را دریافت کنید، بلکه ابتدا باید ویزای خود را به نوع دیگری مانند ویزای کار تغییر دهید تا بتوانید مراحل اخذ تابعیت اتریش را آغاز کنید.

به طور کلی پس از 5 سال زندگی مداوم در اتریش می توانید اقامت دائم اتریش را دریافت کنید و در مجموع پس از 6 تا 10 سال زندگی در اتریش می توانید تابعیت اتریش را دریافت کنید اما باید 5 سال سن داشته باشید. شما با اجازه اقامت دائم در اتریش زندگی کرده اید. اگر با یک شهروند اتریشی ازدواج کنید، پس از 6 سال می توانید شهروند اتریش شوید.

blank
فهرست