خط مرزی ایران و ترکیه - موسسه حقوقی و مهاجرتی دادآور نسیم مهر

خط مرزی ایران و ترکیه

بدون دیدگاه

خط مرزی ایران و ترکیه

مرز این دو کشور شامل سه گذرگاه مرزی از سمت غرب ایران در استان آذربایجان غربی به کشور ترکیه می‌باشد. گذرگاه مرزی بازرگان که برای ترانزیت هم استفاده می‌شود و گذرگاه مرزی رازی که خط آهن نیز از آن می‌گذرد و نزدیک‌ترین مسیر برای رفتن به شهر وان از شهر خوی است. و مرز سرو این گذرگاه مرزی نزدیک شهر ارومیه است و در تمام ساعات شبانه روز فعال است.

گذرگاه مرزی بازرگان: مرز بازرگان از مهمترین نقاط گمرک ایران است و در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان واقع در شهرستان ماکو در استان استان آذربایجان غربی قرار دارد. این گمرک در سال ۱۳۰۵ ساخته شده‌است که تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی بین ایران و ترکیه می‌باشد.نام این گذرگاه از طرف کشور ترکیه «مرز گوربولاغ» می‌باشد. در سال ۱۳۱۸ به دلیل افزایش میزان مبادلات و مسافرین قرارداد احداث ساختمان مشترک گمرکات ایران و ترکیه کنار یکدیگر و در نقطه صفر مرزی به صورت مشابه منعقد گردید و به علت وقوع جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ ساختمان گمرک ایران که نیمه تمام باقی مانده بود در طی سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ ساخته شده و گمرک بازرگان در همان محل شروع به کار کرد. در سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۷۷ نیز ساختمانهای جدید، انبارها و منازل مسکونی و تأسیسات مورد نیاز احداث شد، در سال ۱۳۶۴ ساختمانهای اداری گمرک بازرگان به مساحت ۴۴۱۸ مترمربع و در ۴ طبقه با زیر بنای ۹۱۱۹ مترمربع ساخته شد.

علاوه بر دیواری که توسط حکومت ترکیه در مرز ایران و ترکیه ساخته شده‌است، حکومت ایران هم قصد دارد تجهیزات اوپتیکی، الکترونیکی، پهپادی و خودروهای عملیاتی سبک را برای پایش و نظارت مستمر و تصویری در مرز ایران و ترکیه به کار بگیرد.

گذرگاه مرزی رازی: مرز رازی خوی یا گمرک رازی خوی در بخش قطور واقع در شهرستان خوی در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر خوی و ۵ کیلومتری شهر قطور قرار دارد. این مسیر به لحاظ مسافت و امنیت راه‌ها (امنیت جاده‌ای و امنیت نظامی) مسیر امنی می‌باشد.

خط مرزی ایران و ترکیه

شهروندان ترکیه و آذربایجان با کارت ملی به کشور یکدیگر میتوانند سفر کنند

شهروندان ترکیه و جمهوری آذربایجان از اول آوریل  میلادی می توانند بدون نیاز به گذرنامه به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنابر توافقنامه امضا شده بین باکو و آنکارا در دسامبر سال 2020 روند تایید داخلی پروتکل سفر بین دو کشور به اتمام رسیده بود .

بر این اساس، اول آوریل شهروندان دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان می توانند سفر گردشگری به مقصد کشورهای یکدیگر بدون نیاز به گذرنامه داشته باشند. برای این سفر تنها نیازمند کارتهای جدید هویتی هستند.

در این بیانیه آمده است: اجرایی شدن این مصوبه، شعار دو دولت یک ملت را تقویت خواهد کرد.مدت این اقامت نیز در دو کشور از 30 روز به 90 روز افزایش یافته است.

پس از جنگ قره باغ روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان در ابعاد مختلف افزایش چشمگیری داشته است.

یکی از این ابعاد، موضوع سفر شهروندان دو کشور بدون ویزا و با کارت ملی بوده است که تفاهم آن منعقد شد و از ماه آینده عملیاتی می‌شود.

مدتی پیش مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در صفحه توییترى خود اعلام کرد که بر اساس موافقت نامه امضا شده بین رجب طیب اردوغان و الهام علی اوف روسای جمهوری ترکیه و جمهورى آذربایجان، اتباع دو کشور می‌توانند بدون پاسپورت و بدون ویزا و تنها با ارایه کارت ملی کشور خود، به کشور مقابل سفر کنند.

برای اشنایی بیشتر و مهاجرت قانونی به ترکیه و اقامت ارزان ترکیه هم اکنون درخواست مشاوره خود را در سایت ثبت کنید.

قوانین مربوط به مدت اقامت ترکیه
خروج ترکیه از پیمان استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فناوری اطلاعات آرون : طراحی سایت و سئو
طراحی سایت و سئو
دفتر خدمات حقوقی مهاجرت ایرانیان به سوئد
فهرست