ثبت شرکت در ترکیه - موسسه حقوقی و مهاجرتی دادآور نسیم مهر

ثبت شرکت در ترکیه

بدون دیدگاه
ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه یکی از بهترین راه های اخذ مهاجرت در ترکیه است. اما ثبت شرکت در کشور ترکیه تابع ضوابط و قواعد ویژه ای است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی ترکیه بر اساس اصل رفتار برابر است و به سرمایه گذاران بین المللی اجازه می دهد تا از حقوق و تعهدات مشابهی با سرمایه گذاران داخلی برخوردار باشند.شرایط راه اندازی کسب و کار و انتقال سهام مانند شرایطی است که برای سرمایه گذاران داخلی اعمال می شود. سرمایه گذاران بین المللی ممکن است هر شکلی از شرکت را که در قانون تجارت ترکیه (TCC) تعیین شده است، ایجاد کنند، که رویکرد حاکمیت شرکتی را ارائه می دهد که با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد، فعالیت های سهام خصوصی و عرضه عمومی را تقویت می کند، شفافیت در مدیریت عملیات ایجاد می کند و محیط تجاری ترکیه را به ارمغان می آورد.

ترکیه اصلاحاتی را با هدف تسهیل تجارت به منظور بهبود محیط سرمایه گذاری، حذف تشریفات اداری در راه اندازی یک تجارت و به حداقل رساندن هزینه ها و رویه ها آغاز کرده است. برای این منظور، تأسیس یک شرکت در حال حاضر فقط در ادارات ثبت تجارت مستقر در اتاق های بازرگانی انجام می شود و به گونه ای طراحی شده است که یک فروشگاه یک مرحله ای باشد.

اشکال شرکتی و غیرشرکتی از شرکت ها تحت TCC وجود دارد که بیان می کند شرکت ها ممکن است تحت انواع زیر تأسیس شوند:

 

آ. فرم های شرکتی

شرکت سهامی عام (JSC)

شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

اگرچه برخی از آستانه های مالی (یعنی حداقل سرمایه) و ارگان ها با یکدیگر متفاوت هستند، رویه هایی که باید برای ایجاد JSC یا LLC دنبال شود یکسان است.

 

ب فرم های غیر شرکتی

شرکت تضامنی عمومی

مشارکت محدود

مشارکت محدود با سهام

اگرچه ممکن است شرکت ها بر اساس این پنج نوع مختلف تاسیس شوند، اما JSC و LLC رایج ترین انواعی هستند که هم در اقتصاد جهانی و هم در ترکیه انتخاب می شوند.

تاسیس شرکت

در صورت تاسیس شرکت در ترکیه، قوانین و مقررات مربوطه باید رعایت شود. قوانین تاسیس شرکت عبارتند از:

1- ارسال تفاهم نامه و اساسنامه را به صورت آنلاین به مرسیس

2- اجرا و محضر اسناد شرکت

3- دریافت شماره شناسایی مالیاتی

4-واریز درصدی از سرمایه به حساب سازمان رقابت

نکته: حداقل 25 درصد از سرمایه اولیه را در بانک سپرده گذاری کنید و مدرک آن را دریافت کنید و برای ثبت نام در اداره ثبت تجارت اقدام کنید و در نهایت، دفاتر قانونی را تایید کنید.

فراموش نکنید: اطلاعیه تاسیس شرکت اداره ثبت تجارت را با اداره مالیات پیگیری کنید. همچنین، اسناد خاصی را به فرمت الکترونیکی / سیستم E-TUYS منتقل کنید

سرمایه گذاری مشترک یا جوینت ونچر

سرمایه گذاری مشترک به طور کلی یک مشارکت عادی در نظر گرفته می شود  که طبق قوانین ترکیه یک شخصیت حقوقی نیست، اما سهامداران معمولاً یک شرکت تجاری را انتخاب می کنند.

به دلیل امکان تشکیل گروه های سهام و جنبه محدود مسئولیت سهامداران در مقایسه با شرکت های با مسئولیت محدود، گزینه ترجیحی شرکت های سهامی است.

هیچ قانون خاصی در مورد سرمایه گذاری مشترک در ترکیه وجود ندارد که توسط قوانین مربوط به نوع شرکت تأسیس شده کنترل شود. انعقاد توافقنامه سهامداران برای کنترل روابط بین طرفین سرمایه گذاری مشترک و حفظ سرمایه گذاری مشترک یک رویه معمول است.

هیچ محدودیتی برای ملیت سهامداران و صاحبان حقوق مدیریت وجود ندارد، مگر در بخش های خاصی مانند پخش تلویزیونی، دریایی و هواپیمایی کشوری.

دفتر شعبه شرکت سرمایه گذاری مشترک یا جوینت ونچر

این دفتر، یک شخص حقوقی مستقل نیست. مدت آن محدود به مدت شرکت مادر است. بدون نیاز به سرمایه، با این حال، تخصیص بودجه برای عملیات یک شعبه عاقلانه خواهد بود. یک شعبه می تواند فقط برای اهداف مشابه شرکت مادر ایجاد شود.

استرداد سود شعبه مجاز است. سود شعبه منتقل شده به دفتر مرکزی مشمول مالیات مقطوع سود سهام با نرخ 15 درصد است که ممکن است با معاهدات جلوگیری از مالیات مضاعف کاهش یابد.

مدارک لازم برای ثبت شعبه

درخواستی با مدارک زیر برای ثبت شعبه باید به اداره ثبت تجارت مربوطه ارسال شود:

1- دادخواست (باید به امضای یکی از امضاکنندگان مجاز با مهر شرکت یا توسط وکیل رسیده باشد، در صورت امضای دومی، اصل یا رونوشت محضری وکالتنامه باید ضمیمه دادخواست شود)

2- تصمیم ارگان ذیصلاح شرکت مادر مبنی بر افتتاح شعبه

3- یک نسخه اصل مصدق اساسنامه شرکت مادر

4- گواهی فعالیت شرکت مادر یا هر مدرکی معادل آن که ثبت و وضعیت فعلی شرکت مادر را مشخص کند.

5- وکالتنامه ای که توسط شرکت مادر به نفع نماینده مقیم آن اعطا می شود که وکالت کامل و مسئولیت پذیری را تعیین می کند.

6- پنج نسخه از فرم اظهارنامه تاسیس (فیلدهای مربوطه باید توسط شخص مجاز پر و امضا شود).

7- دو نسخه وکالتنامه با ذکر نماینده در ترکیه

8- اگر نماینده شعبه تابعیت ترکیه باشد، کپی محضری از کارت شناسایی وی. در غیر این صورت، یک کپی محضری از پاسپورت نماینده مجاز ترجمه شده به ترکی

9- دو نسخه از اظهارنامه امضاء نماینده شعبه تحت عنوان شعبه

10 – تعهدنامه (باید توسط شخص مجاز امضا شود)

11- بیانیه فرم اظهارنامه ثبت اتاق که باید از اداره ثبت تجارت دریافت شود (شامل عکس های نمایندگان شعب)

لازم به ذکر است که کلیه مدارک لازم که در خارج از ترکیه صادر و اجرا می شود باید به صورت محضری و تایید شده یا به طور متناوب توسط کنسولگری ترکیه محل صدور آنها تایید شود. اصل اسناد اجرا شده، محضری و رسمی شده باید به صورت رسمی توسط دفتر اسناد رسمی ترکیه ترجمه و به تأیید برسد.

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت دفاتر ارتباط در ترکیه

هر شرکتی که تحت قوانین یک کشور خارجی تشکیل شده باشد، می تواند با اخذ مجوز از وزارت صنعت و فناوری، یک دفتر رابط (معروف به نمایندگی) در ترکیه ایجاد کند، مشروط بر اینکه شرکت در ترکیه هیچ گونه فعالیت تجاری نداشته باشد.

برای ایجاد دفتر رابط، مدارک زیر باید به وزارت صنعت و فناوری، اداره کل اجرای مشوق و سرمایه گذاری خارجی ارائه شود.

1- فرم درخواست

2- بیانیه کارهایی که قرار است توسط دفتر رابط انجام شود، تعهدی مبنی بر اینکه دفتر نباید هیچ گونه فعالیت تجاری انجام دهد

3- مدرکی مبنی بر اینکه امضاکننده بیانیه کاملاً توسط شرکت مجاز است.

4- گواهی فعالیت صادر شده توسط کشور خارجی و تایید شده توسط کنسولگری ترکیه مربوطه یا مطابق با مفاد کنوانسیون لاهه مبنی بر لغو الزام قانونی برای اسناد عمومی خارجی (کنوانسیون آپوستیل).

5- گواهی فعالیت برای شرکت های خارجی یا ترازنامه و صورت سود و زیان

6- گواهی مجوز صادر شده برای فرد یا افراد منصوب برای انجام فعالیت های دفتر رابط

7- وکالت نامه در صورتی که تشریفات ایجاد دفتر رابط توسط نماینده دیگری انجام شود.

در طول درخواست اولیه برای دفاتر ارتباط، مجوزها حداکثر به مدت سه سال در محدوده فعالیت های اعلام شده اعطا می شود. دفاتر ارتباطی که مایل به تمدید مدت فعالیت خود هستند باید قبل از انقضای مدت فعالیت خود به اداره کل اجرای تشویقی و سرمایه گذاری خارجی  مراجعه کنند. اداره کل اجرای تشویقی و سرمایه گذاری خارجی ممکن است بر اساس ماهیت فعالیت های دفتر در سال گذشته، طرح تجاری، اهداف آتی شرکت در ترکیه، میزان مخارج موجود و پیش بینی شده و تعداد کارمندان، درخواست هایی را برای تمدید دوره تصدی خود به پایان برساند. مدت تصدی دفاتر دارای مجوز برای انجام تحقیقات بازار یا تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت های خارجی تمدید نخواهد شد.

درخواست برای استقرار و تمدید تصدی در پانزده روز کاری از تاریخ درخواست به شرط کامل و دقیق بودن اطلاعات/اسناد درخواستی منعقد می شود.

درخواست‌های ارسال شده توسط شرکت‌های خارجی برای راه‌اندازی دفتر رابط برای انجام فعالیت‌های مالی مشمول قوانین خاص مانند بازار پول و سرمایه یا بیمه، باید توسط سازمان‌های ذی‌صلاح مانند هیئت بازار سرمایه ترکیه و سازمان مقررات و نظارت بانکی – هر دو مورد ارزیابی قرار گیرد. به موجب قوانین خاص، نهادهای مجاز به طور مقتضی هستند. وزارتخانه می‌تواند در صورت لزوم با مراجعه به مراجع ذی‌صلاحی که به طور مقتضی برای صدور مجوزها یا مجوزها مجاز هستند، درخواست شرکت‌های خارجی را برای ایجاد دفاتر ارتباط در سایر صنایعی که نیاز به مجوز فعالیت یا مجوزهای مشابه دارند، به نتیجه برساند.

رونوشت های ثبت مالیات و قرارداد اجاره برای دفتر رابط حداکثر ظرف مدت یک ماه به اداره کل اجرای تشویقی و سرمایه گذاری خارجی ارائه می شود. دفاتر ارتباط باید اداره کل اجرای تشویقی و سرمایه گذاری خارجی را از هرگونه تغییر در رابطه با نماینده(ها) دفتر یا عنوان شرکت خارجی حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تغییر مطلع کنند. دفاتر ارتباط باید یک قرارداد اجاره جدید شامل آدرس جدید، گواهی مجوز نماینده تازه منصوب شده یا سند(های) مربوط به تغییر عنوان شرکت خارجی تهیه کنند.

در صورتی که یک دفتر رابط به فعالیت خود پایان دهد، باید به اداره کل اجرای تشویقی و سرمایه گذاری خارجی اظهارنامه خاتمه دریافت شده از اداره مالیات مربوطه ارائه دهد. دفاتر نمی توانند ادعای انتقال وجوهی داشته باشند مگر برای مانده هایی که پس از خاتمه و انحلال آن باقی می ماند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی روند ثبت شرکت در ترکیه با کارشناسان و متخصصان حوزه مهاجرت موسسه دادآور نسیم مهر تماس بگیرید.

مشاوره رایگان

خرید شغل در ترکیه
خرید شغل در ترکیه
اقامت سرمایه گذاری کانادا
اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

فناوری اطلاعات آرون : طراحی سایت و سئو
طراحی سایت و سئو
دفتر خدمات حقوقی مهاجرت ایرانیان به سوئد
blank
فهرست