تحصیل در سوئد - موسسه حقوقی و مهاجرتی دادآور نسیم مهر

تحصیل در سوئد

blank

تحصیل در سوئد

کشور سوئد با وجود اینکه جزو گران‌ترین کشورهای دنیاست، اما در صدر کشورهای برتر دنیا در زمینه‌ی رفاه و امنیت اجتماعی قرار دارد. این کشور در حوزه شینگن واقع شده و برای ورود به آن باید ویزای شینگن دریافت کنید و البته با این ویزا می‌توانید به تمامی کشورهای حوزه شینگن بی‌دغدغه و سریع سفر کنید. یکی از مزایای زندگی در این کشور این است که بیشتر مردم سوئد به زبان انگلیسی آشنایی دارند و مهاجران و محصلان ازاین‌رو دچار مشکل نخواهند بود. مردم این کشور تعصب خاصی بر روی زبان سوئدی ندارند.

تنها بخشی که الزاما باید به زبان سوئدی مسلط باشند، کادر درمانی هستند که باید بتوانند با بیماران به زبان خودشان مکالمه نمایند. چنانچه به زبان انگلیسی تسلط دارید بهتر است زودتر برای پذیرش اقدام کنید تا زودتر وارد سوئد شوید و بعد در آنجا به کالج زبان سوئدی بروید و در واقع از زمانتان به خوبی استفاده کنید و معطل یادگیری زبان سوئدی در ایران نشوید.

سیستم آموزشی کشور سوئد بسیار قوی و مطلوب است؛ از این رو تحصیل و اعزام دانشجو به سوئد بسیار پرطرفدار است. تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر است. تا سال 2013 امکان تحصیل رایگان وجود داشت؛ اما اکنون باید شهریه پرداخت کنید؛ علی‌الخصوص اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی و نه سوئدی تحصیل کنید. تحصیل در رشته‌های علوم پایه مثل شیمی و فیزیک و همین‌طور رشته‌های فنی و مهندسی در این کشور بسیار پرسود و کارآمد خواهد بود.

برای ورود دانشجویان ایرانی در مقاطع بالا به این کشور نیازی نیست که ابتدا به کشور دیگری بروند و از آنجا منتظر باشند و برای پذیرش سوئد اقدام نمایند؛ اما در مواردی برای دانشجویان لیسانس از ایران این روش توصیه می‌گردد که مثلا به کشوری ارزان و اروپایی مثل مجارستان بروند و از آن جا شرایط را برای مهاجرت سریع تر و بی دردسر به سوئد آماده کنند. هزینه‌های زندگی در این کشور به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر بالاست و شما باید با برنامه‌ریزی مالی دقیق پیش بروید.

توجه کنید که در این کشور قدرت در دست خانم‌هاست و انجمن‌های مرتبط با زنان و سازمان‌های تحت نظارت خانم‌ها بسیار زیاد است و استقلال آن‌ها همواره مسئله‌ای مهم است؛ بنابراین اگر خانم مجردی که وقفه تحصیلی در دوران تحصیلش نداشته باشد و بخواهد به این کشور برای تحصیل برود احتمالا پذیرش سریع و آسانی خواهد داشت و به شدت مورد حمایت واقع میشود.

مزایای تحصیل در کشور سوئد

  1. مقرون به صرفه بودن شهریه و مخارج زندگی
  2. بورسیه ها و کمک هزینه های فراوان
  3. امکان کار  دانشجویی در سوئدحین تحصیل
  4. امکان کار در سوئدبعد از تحصیل
  5. یادگیری مهارتهای لازم فعالیت در مشاغل جهانی
  6. حضور در دوره های آموزشی عالی با کیفیت در بهترین دانشگاه های جهان
  7. یادگیری نوآوری
  8. زیبایی های طبیعی و تاکید بر پایداری
  9. تنوع فرهنگی
  10. انگلیسی بودن زبان تدریس دوره های تحصیلی
  11. کیفیت و استانداردهای بالای زندگی

فرصت های تحصیلی در سوئد

دولت سوئد سرمایه گذاری مالی و زمانی زیادی را صرف سیستم آموزش عالی خود کرده است و تحصیل دانشجویان بین المللی برای جمعیت چندفرهنگی این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در این کشور اکثر دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند و افراد می توانند انتظار دوره های کوتاه همراه با امتحانات مکرر، ارتقای مهارت های میان فردی، مهارت های تحقیقاتی و تفکر انتقادی و ارتباطات آزاد بین اساتید و دانشجویان را داشته باشند. در حال حاضر کشور سوئد دارای ۵۳ دانشگاه و کالج دانشگاهی است. این کشور خواستگاه جایزه ی برجسته ی نوبل است و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در سوئد را دارند می توانند از فرصت های متنوعی که این کشور برای دانشجویان فراهم کرده است، بهره مند شوند.

سیستم آموزشی کشور سوئد

در سوئد، آموزش برای همه ی کودکان بین ۷ تا ۱۶ سال اجباری است. کودکان از ۱ سالگی می توانند در کلاس های پیش دبستانی پذیرش شوند. دانش آموزان بین سنین ۶/۷ و ۱۵/۱۶، در مدارس همگانی اجباری حضور می یابند. اکثریت مدارس سوئد، زیر نظر شهرداری هستند اما تعدادی مدرسه ی دولتی به نام مدارس مستقل نیز وجود دارد. تعداد انگشت شماری مدارس شبانه روزی در سوئد دارای شهریه نیز پایه گذاری شده اند که با نام مدارس خصوصی شناخته می شوند. سیستم آموزشی سوئد مبتنی بر یک دوره ی آموزش ابتدایی ۹ ساله یا Grundskola با حضور اجباری است. بعد از این دوره یک دوره ی اختیاری سه ساله به نام Gymnasieskola وجود دارد که به دو گزینه ی آموزش عالی یا آموزش حرفه ای منتهی می شود. دانشجویان بعد از مقطع متوسطه می توانند برای دریافت مدرک آکادمیک از یکی از دانشگاه های دولتی یا کالج های دانشگاهی اپلای نمایند. علاوه بر مدارک آکادمیک عمومی، آموزش عالی سوئد تعداد زیادی مدرک حرفه ای و تخصصی در رشته هایی همانند مهندسی، حقوق و پزشکی نیز ارائه می نماید. سال تحصیلی در سوئد به دو ترم تقسیم می شود. ترم پاییز که در انتهای آگوست شروع شده و تا اواسط ژانویه ادامه می یابد و ترم بهار که از اواسط ژانویه تا اوایل ژوئن ادامه دارد.

ساختار درسی متفاوت سوئد

یکی از وجوه تفاوت ساختار درسی کشور سوئد این است که در نظام آموزشی کشور سوئد، برخلاف سایر کشورها که در طول یک ترم چند درس گذرانده می شود، در آنجا اغلب یک درس باید در یک مدت زمان مشخص معمولا در بازه ی چند هفته ای گذرانده شود و بعد از اتمام درس، امتحان آن درس برگزار خواهد شد. بعد از امتحان، درس جدید شروع می شود. برای مثال در طول یک ترم ۲۰ هفته ای، ممکن است ۴ درس را به صورت ۵ هفته ای بگذرانید. در عوض برای برخی برنامه های خاص، ممکن است مجبور شوید که همزمان چند درس را بگذرانید و در پایان ترم از شما آزمون گرفته شود.

موسسات آموزش عالی در سوئد

موسسات آموزش عالی سوئد به دو نوع دانشگاه (universitet) و کالج دانشگاهی (högskola) تقسیم می شوند. تفاوت اصلی این دو موسسه این است که دانشگاه ها مجوز اعطای مدرک پی اچ دی (PhD) را دارند در حالیکه بسیاری از کالج های دانشگاهی این امکان را ندارند. با این حال برخی از کالج های دانشگاهی سوئد نیز ممکن است مدرک پی اچ دی را ارائه نمایند. هیچ تفاوتی بین مقاطع لیسانس و ارشد ارائه شده توسط دانشگاه ها و کالج های دانشگاهی وجود ندارد و بسیاری از کالج های دانشگاهی همان دانشگاه خطاب می شوند.

تحصیلات عالی در کشور سوئد

آموزش عالی کشور سوئد به سه سطح پایه، پیشرفته و دکترا تقسیم می شود.

سطح پایه: برای پذیرش در این سطح، دانشجو باید تحصیلات خود در مقطع دبیرستان را به اتمام رسانده باشد. مدارکی که در این سطح اخذ می شوند:

  • دیپلم دانشگاهی: ۲ ساله، ۱۲۰ واحد
  • لیسانس:۳ ساله، ۱۸۰ واحد

سطح پیشرفته: برای پذیرش در این سطح، دانشجو باید یک مدرک لیسانس سه ساله ی سطح پایه در سوئد یا مدارک معادل با آن از سایر کشورها را داشته باشد. مدارکی که می توان در این سطح اخذ کرد:

  • مدرک ارشد (یک سال): ۱ سال، ۶۰ واحد
  • مدرک ارشد (دو سال): ۲ سال، ۱۲۰ واحد

هر دو مدرک نیازمند ارائه ی پایان نامه می باشند.

سطح دکترا: برای پذیرش در این سطح، دانشجو باید دارای یکی از مدارک سطح پیشرفته ی سوئد باشد یا حداقل ۴ سال تحصیلات تمام وقت با حداقل یک سال تحصیلات در سطح پیشرفته یا مدرک معادل آن از سایر کشورها را داشته باشد. مدارک این سطح:

  • لیسانسیه: ۲ ساله، ۱۲۰ واحد
  • دکترا: ۴ ساله، ۲۴۰ واحد

تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در سوئد

نزدیک به ۱۰۰  برنامه تحصیلی انگلیسی زبان برای دانشجویان بین‌المللی در سوئد وجود دارد. دوره کارشناسی در سوئد، مطالعات بنیادین در حوزه تحصیلی شما را با دروس تکمیلی رشته ترکیب می‌کند. دروس هم به صورت تئوری و هم عملی ارائه می‌شوند و دانشجویان از همان ابتدای برنامه مسئولیت‌های بسیاری را می‌پذیرند. این مقطع معمولاً هم از دروس اصلی و هم اختیاری تشکیل شده است که مرتبط با حوزه تخصصی رشته خواهد بود. در بیشتر مواقع نیز دوره شما با نوشتن پایان‌نامه در طول شش ترم تحصیل‌تان، خاتمه می‌یابد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در سوئد

کشور سوئد برنامه‌های تحصیلی بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد را در طیف وسیعی از رشته‌ها ارائه می‌کند. این برنامه‌ها به صورت آکادمیک و تئوری به طور دقیقی طراحی شده و علاوه بر این از المان‌های پر قدرت عملی و محرکه‌های تفکر انتقادی و خلاقانه تشکیل شده‌اند. تمامی دوره‌های کارشناسی ارشد در سوئد شامل دروس پیشرفته و در نهایت یک پایان‌نامه پژوهشی می‌باشند.

شهریه ی دانشگاه ها در سوئد

در سوئد دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه ی اروپا یا EEA محسوب می شوند، لازم نیست هزینه ای بابت تحصیل خود پرداخت نمایند. دانشگاه ها فقط هزینه های درخواست که حدود ۱۰۰ یورو است و ممکن است در هر موسسه متفاوت باشد، پرداخت می نمایند. دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای EU/EA نیستند، موظف به پرداخت شهریه هستند. برای مثال، دوره های انسان شناسی، حقوق و علوم اجتماعی حدود ۹,۷۰۰ یورو در سال و دوره های علوم طبیعی حدود ۱۵,۰۰۰ یورو در سال هزینه دارند. به طور کلی متوسط شهریه ی دانشگاه ها در سوئد، بین ۸,۳۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ یورو متغیر است.

سوئدهزینه های زندگی در سوئد

هزینه های ماهیانه ی زندگی در سوئد اندکی بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است یعنی به طور ماهیانه ۸۶۰ تا ۹۷۰ یورو را باید برای هزینه های ماهیانه ی خود در نظر داشته باشید.

بیاید نگاهی به هزینه های زندگی در شهرهای دانشجویی سوئد بیندازیم:

  • گوتنبرگ و استکهلم: ۱۲۰۰ یورو در ماه
  • لینشوپینگ و لوند: ۱۰۰۰ یورو در ماه
  • اوپسالا: بین ۹۵۰ و ۱۱۰۰ یورو در ماه

هزینه خوراک 

دانشجویان برای خورد و خوراک خود باید ماهانه بطور متوسط ۲۰۰ یورو در نظر بگیرند. این مبلغ به عادت‌های غذایی شما و اینکه آیا اهل آشپزی باشید یا خیر نیز بستگی خواهد داشت. به راحتی می‌توانید این هزینه را با خرید اقلام مصرفی از سوپرمارکت‌های ارزان همچون Lidl، Willy’s یا مغازه‌های حومه شهر، کاهش دهید. غذا خوردن در رستوران‌های سوئدی نیز احتمالاً بین ۸ تا ۱۰ یورو برای یک دانشجو هزینه دارد.

هزینه رفت و آمد 

استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی در سوئد بسیار پرطرفدار است، به طوریکه حدود ۴۰ درصد از دانشجویان از آن استفاده می‌کنند. هزینه حمل و نقل عمومی برای دانشجویان در سوئد ماهانه بین ۴۰ تا ۵۵ یورو برآورد می‌شود.
همچنین بطور متوسط با هزینه ای در حدود 110 یورو می توانید یک دوچرخه مناسب برای خود خریداری کنید.

سایر مخارج

  • کتاب و سایر لوازم تحصیل: ۸۰ یورو در ماه
    • فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی: ۷۰ تا ۱۰۰ یورو در ماه
    • بیمه سلامت: شروع نرخ ها از ۳۰ یورو در ماه

هزینه های محل اقامت

یکی از مهمترین مخارج دانشجویان در زمان تحصیل، هزینه های محل اقامتشان می باشد. این هزینه ۴۰% از هزینه های ماهیانه ی دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال:

  • دانشجویانی که به تنهایی زندگی می کنند: ۵۰۸ یورو در ماه
  • دانشجویانی که با والدین یا فرزند زندگی می کنند: ۶۰۴ یورو در ماه
  • دانشجویانی که در تالارهای اقامتی زندگی می کنند: ۴۷۹ یورو در ماه

بورسیه تحصیلی سوئد

در کشور سوئد راه‌های مختلفی برای تأمین کمک هزینه و یا بورس تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد. دانشجویان ایرانی در سوئد تنها می‌توانند از بورس‌های تحصیلی یا اسکالرشیپ‌های دانشگاه محل تحصیل خود بهره مند شوند درحالیکه برای مثال دانشجویان عضو اتحادیه اروپا می توانند از بورسیه‌های دولت سوئد یا برخی سازمان‌ها استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

فرآیند تحصیل در سوئد

در مراحل زیر فرآیند تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها سوئد را شرح می‌دهیم.

۱. برنامه تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید
اولین قدم برای اپلای، پیدا کردن مناسب‌ترین و بهترین برنامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای شماست. بدین منظور می‌توانید از مشاوران ویزاموندیال کمک بگیرید و یا به وب‌سایت دانشگاه‌های سوئد برای برنامه‌های ارائه شده، مراجعه کنید. به صورت کلی می‌توانید به ازای هر اپلیکیشن، برای تا ۸ برنامه کارشناسی و ۴ برنامه کارشناسی ارشد اپلای کنید.

۲. شرایط پذیرش و ددلاین‌ها را بررسی کنید
هر برنامه تحصیلی دارای یک سری شرایط عمومی و یک سری شرایط خاص برای ورود به آن برنامه است. زمانی که تصمیم گرفتید که کدام برنامه را اپلای کنید، تمامی این شرایط و الزامات را بررسی کنید تا ببینید واجد شرایط آن برنامه هستید یا خیر. ارائه گواهی پایان تحصیلات مقطع پیشین و مدرک اثبات دانش زبان انگلیسی جزو شرایط عمومی هستند. اما شرایط اختصاصی هر برنامه تحصیلی با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برای تحصیل در رشته‌های مهندسی، نمرات بالا در دروس ریاضی مورد نیاز است. برای اطلاع از هر یک از این شرایط به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.
علاوه بر این، تاریخ ددلاین اپلای ترمی که می‌خواهید در آن شروع به تحصیل کنید را هم از پیش چک کنید. به صورت کلی، ددلاین اپلای برای ترم پاییز (آگوست) اواسط ژانویه و برای ترم بهار (ژانویه) اواسط آگوست است.

۳. مدارک مورد نیاز برای اپلای:
• تکمیل اپلیکیشن فرم آنلاین (موجود در پورتال مرکزی سوئد)
• مدارک مربوط شرایط عمومی برنامه‌های تحصیلی (مرحله ۲ در بالا)
• مدارک اثبات دانش زبان انگلیسی
• مدارک مربوط به شرایط اختصاصی برنامه‌های تحصیلی (به مرحله ۲ در بالا رجوع کنید)
• رزومه یا CV
• انگیزه نامه
• توصیه نامه‌های تحصیلی و کاری
• پرداخت اپلیکیشن فی به مبلغ ۹۰۰ کرون سوئد

مدارک زبان انگلیسی مورد نیاز:
– آزمون آیلتس آکادمیک:
•  مقطع کارشناسی: نمره کلی ۶.5 و هیچ مهارتی کمتر از ۵.۵ نباشد.
• مقطع کارشناسی ارشد: در بیشتر رشته‌ها نمره کلی ۶.5 و هیچ مهارتی کمتر از ۵.۵ نباشد؛ در برخی از رشته‌ها نمره کلی ۷.۰ و هیچ مهارتی کمتر از ۶ نباشد.
– آزمون تافل iBT:
• کاغذی: نمره 4.۵ در آزمون نوشتاری، نمره کلی ۵۷۵
•  اینترنتی: نمره ۲۰ در آزمون نوشتاری، نمره کلی ۹۰
– کمبریج ESOL:
•  C1 Advanced (CAE)، حداقل نمره ۱۸۰

۴. انتظار برای دریافت پذیرش
پس از گذشت تاریخ ددلاین، اپلیکیشن شما توسط دانشگاه مورد نظر بررسی و ارزیابی خواهد شد. دانشگاه‌ها معیارهای مختلفی همچون معدل، نمرات و دیگر مدارک درخواست شده را در نظر می‌گیرند. تمامی این معیارها بر نتیجه اپلیکیشن شما تأثیرگذار خواهند بود. در آخر، دانشگاه‌هایی که اپلای کرده‌اید، تصمیم می‌گیرند که پذیرش شما را تأیید و یا رد کنند.
دانشجویان ایرانی پس از اخذ پذیرش باید بلافاصله شهریه اولین ترم تحصیلی را به دانشگاه پرداخت کنند.

۵. اخذ مجوز اقامت سوئد
برای تحصیل در دوره‌هایی که طول آن‌ها حداقل ۳ ماه باشند، باید برای اخذ مجوز اقامت سوئد اقدام کنید. فرآیند اخذ مجوز اقامت سوئد می‌تواند زمان‌بر باشد. بنابراین، به محض اینکه پذیرش خود را دریافت کردید، برای این منظور اقدام کنید.

برای اشنایی بیشتر و مهاجرت قانونی به سوئد هم اکنون درخواست مشاوره خود را در سایت ثبت کنید.

blank
برندهای معروف در ترکیه
blank
اقامت کار اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

فناوری اطلاعات آرون : طراحی سایت و سئو
طراحی سایت و سئو
دفتر خدمات حقوقی مهاجرت ایرانیان به سوئد
blank
فهرست